Welke uiting sluit het beste aan bij jouw doelgroep en doelstelling?
Blog

Welke uiting sluit het beste aan bij jouw doelgroep en doelstelling?

By 30 oktober 2017 No Comments

Wat is het beste premium? Wat is het beste actiebeeld? Wat past het beste bij onze doelgroep? Bijna altijd worden beslissingen genomen op basis van een onderbuik gevoel. En iedere collega vindt er ook wel wat van. In veel organisaties is er toenemende behoefte om beslissingen te onderbouwen en om de juiste keuze te maken. Daarom introduceren wij de ‘impliciete-associatietest’. Hiermee kunnen we vooraf meten welk promotioneel artikel of uiting het beste aansluit bij jouw doelgroep en doelstellingen. Hoe werkt het? 

Ongeveer 90% van onze gedachten en aankopen worden gedreven vanuit ons onbewuste brein.

Ons onbewuste brein heeft effect op alles wat wij denken en doen. Dit heeft dus ook effect op wat wij vinden van bepaalde reclames, slogans, teksten, ontwerpen, producten en diensten. Waarom spreekt de ene reclame-uiting de doelgroep wel aan en de ander totaal niet, of waarom verschillen de merkassociaties bij verschillende reclame-uitingen? Dit is nou precies wat met de impliciete-associatietest (IAT) onderzocht kan worden. Door de impliciete-associatietest in te zetten kunt u achterhalen wat uw doelgroep daadwerkelijk van uw merkuitingen vindt en welke merkwaarden zij bij deze uitingen associëren.

Tijdens de impliciete-associatietest moeten participanten binnen enkele honderden milliseconden merkassociaties linken aan merkuitingen. Hierdoor heeft het brein geen tijd om een wel bedachte keuze te maken en worden keuzes gemaakt op basis van gevoel (het onbewuste). Een groot voordeel van deze methode is dat de test snel uitgevoerd kan worden en met relatief weinig participanten zeer betrouwbaar is.

De impliciete-associatietest kan eenvoudig afgenomen worden in de speciaal ontwikkelde software CX_data. Binnen CX_data zet u snel een test op en kunt u de testresultaten op een overzichtelijk dashboard analyseren. U ziet precies welke merkassociaties in welke mate overkomen bij de geteste merkuitingen. De software CX_Data geeft u de mogelijkheid om gemakkelijk vooraf te meten