Effectief deelnemen aan een beurs: 10 stappen - Hokra
Blog

Effectief deelnemen aan een beurs: 10 stappen

By 19 april 2017 No Comments

Een prachtige stand die tot in de puntjes is verzorgd is een mooi begin, maar daadwerkelijk niet meer dan een begin. Een deelname aan de beurs is meer dan ‘aanwezig zijn’ met een mooie stand. De volgende 10 stappen zou iedereen moeten doorlopen om effectief deel te nemen een aan beurs.

1. Een beursplan opstellen

Wie een plan heeft, heeft ook altijd iets om op terug te kunnen vallen wanneer het spoor even kwijt is. Stel van tevoren een plan op met daarin doelstellingen, activiteiten en voorbereidingen.

2. Het doel vaststellen

Je staat niet zomaar op een beurs. Hier wil je iets mee bereiken. Zorg voor concrete doelstellingen en leg deze vast in het plan. Je weet zo precies waar je staat voorafgaande aan de beurs en waar je wilt staan na afloop van de beurs.

3. Het vaststellen van de doelgroep

Een beurs heeft vaak veelzijdige bezoekers. Welke bezoekers behoren nu wel tot de doelgroep en welke niet. Maak duidelijk welke personen de doelgroep vormen en zorg ervoor dat de beursdeelname al bekend is onder deze doelgroep voordat de beurs begint. Hiervoor kun je goed gebruik maken van bijvoorbeeld social media.

4. Het uitnodigen van bestaande klanten

Nodig bestaande klanten uit om je op de beurs te bezoeken. Zij zullen andere bezoekers als vanzelf laten zien dat zij tevreden over jou zijn. Het is ook gelijk een mooi gelegenheid weer eens met je klanten bij te praten.

5. Wat wordt er van je verwacht?

Stel altijd vast wat jouw doelgroep wil zien, wat de belangen van jouw doelgroep zijn en waar jij de doelgroep mee kunt enthousiasmeren. Probeer hier optimaal op in te spelen. Probeer daarnaast om te ontdekken hoe de concurrentiestand dit aanpakt om te voorkomen dat jij dezelfde weg in slaat.

6. Stel duidelijke targets

Zorg voor een heldere omschrijving van targets die realistisch en haalbaar zijn. Wanneer je weet hoeveel leads je zou kunnen binnenhalen op een beursdag, dan weet je ook waar je voor staat. Dit geeft je tevens de mogelijkheid om zaken meetbaar te maken.

7. Bekijk wat de impact kan zijn

Veel bedrijven doen nogal luchtig over een beurs en dit gaat vaak ten koste van de resultaten. Bereken van tevoren eens wat de impact van de beurs kan zijn. Duurt je beursdeelname vijf dagen van zes uren en zijn er op deze dagen vier medewerkers aanwezig in de stand? Dan is er een bereik van 120 uren. Wanneer elke medewerker 1 afspraak per kwartier kan realiseren, dan betekent dit dat er 480 afspraken uit de beurs kunnen komen rollen.

8. Leg het vervolg vast

Zorg dat je van tevoren al weet hoe je het vervolg realiseert. De follow-up is minstens even belangrijk. Een totaal van 480 afspraken is mooi, maar deze moeten dan wel nog eens worden benaderd. Maak dit helder, zodat je deze afspraken op de beurs ook al kunt overleggen naar de prospects toe.

9. Train de medewerkers

Als je hebt besloten welke medewerkers met of voor jou in de stand aanwezig zullen zijn, zorg er dan voor dat deze de juiste training vooraf krijgen. Zij moeten optimaal op de hoogte zijn van de dienst of het product én het bedrijf.

10. Het analyseren achteraf

Maak een evaluatie achteraf. Welke doelen zijn er behaald en welke misschien niet? Wat had er beter gekund en wat had er beter gemoeten? Neem deze punten mee in het plan voor de volgende beursdeelname.

Professionele ondersteuning

De beurs en activatie zijn nauw met elkaar verbonden. Wil jij je laten adviseren of heb je interesse in onze mogelijkheden als specialist in merkactivering? Neem dan vrijblijvend contact op met ons team.