Hokra Blog | 10 tips om van het eindejaarmoment een succes te maken

Bij veel organisaties is het enkele weken voor de kerst stress in de tent. Jemig, moeten we nog wat richting onze klanten doen? Ze een aardigheidje sturen? Een relatiegeschenk? Of? Zoals met veel dingen is het handiger om dit eerder te beslissen en planmatiger aan te pakken. Maar hoe dan?

  1. Beschouw relatiegeschenken als een communicatiemedia. Je kan er heel goed een boodschap mee vertellen, een glimlach veroorzaken en een blijk van waardering mee geven. Logisch, want relatiegeschenken worden met open armen ontvangen terwijl mailingen niet worden gelezen en advertenties worden weg geklikt.
  2. Bepaal wat je met het geschenk wilt bereiken en zeggen. Misschien zijn er noemenswaardige gebeurtenissen geweest, zijn er ontwikkelingen binnen je organisatie die je onder de aandacht wilt brengen, resultaten die je wil delen. Bedenk het.
  3. Breng in kaart aan welke relaties je wat wilt geven. Zowel op bedrijfsniveau als op contactpersoonsniveau. Neem hierin geen risico. Liever 10 te veel gegeven dan dat iemand zich gepasseerd voelt.
  4. Bedenk of je het geschenk wilt sturen of dat het persoonlijk wordt afgegeven.
  5. Maak een kort briefing waarin de punt 2,3 en 4 helder zijn beschreven.
  6. Daag jezelf, collega’s en/of een gespecialiseerd bureau uit om met ideeën te komen.
  7. Selecteer de ideeën o.b.v. de briefing én kies daarbinnen voor het opvallendste idee.
  8. Schrijf een pakkende of mooie tekst die past bij de boodschap die je wilt vertellen en het geschenk dat je gaat geven. Maak hier een mooie kaart of brief van.
  9. Besteed aandacht aan de verpakking.
  10. Verstuur je geschenken op tijd. Houd rekening met de kerstdrukte. Zet je mailbox open voor de reactie van je klanten. Ze waarderen het. Echt.

Meer weten?

Meer weten over het eindejaarmoment, voorbeelden zien of gewoon eens van gedachte wisselen? Bel, mail, app me gerust, of kijk eens naar onze Kerstactie.

mdwinter@hokra.nl

0653900709