6 manieren om de inkoop van marketingmateriaal te optimaliseren

Iedere organisatie is inmiddels ook haar eigen mediabedrijf. Jij als organisatie bouwt aan je merk of imago, dat is belangrijk voor de continuïteit van de onderneming. Marketing dus. Daar hoort natuurlijk ook de inkoop van marketingmaterialen als premiums, relatiegeschenken, POS-materialen etc. bij. En juist dié inkoop wordt een steeds belangrijkere succesfactor. Ook voor je uitstraling naar buiten toe en dus voor je marketing. En dat kan je nogal wat kopzorgen opleveren. Hier lees je 5 manieren om de inkoop van je marketingmateriaal naar een hoger niveau te tillen.

Zorg dat je inkoop compliance is

Op de inkoop van marketingmaterialen en die van promotionele artikelen in het bijzonder is een woud van regelgeving van toepassing. Denk aan het CE keurmerk, traceerbaarheid maar ook allerlei productrichtlijnen. Het is heel belangrijk om te weten welke richtlijn van toepassing is op jouw premiumcampagne bijvoorbeeld. Want een recall dat wil je ten alle tijden voorkomen.

 

Houdt grip op het inkoopproces met een veilige IT-oplossing

Een IT-oplossing die ervoor zorgt dat alle betrokkenen inzicht hebben in de beschikbare marketingmaterialen, die zij kunnen bestellen en laten afleveren. Dat klinkt als controle. En dat is het ook. Het is een manier om grip te houden op het gehele inkoopproces; inclusief logistiek en e-facturatie. Een IT-oplossing die goed te koppelen is aan ERP programma’s zoals SAP of juist stand-alone draait.

Kies voor outsourcing van voorraadbeheer en orderpicking

Voorraadbeheer is één van de meest basale gebieden waar nog heel wat verbeterd kan worden. Door outsourcing wordt het risico verlegd, krijg je meer inzicht door realtime rapportages en is het proces veelal foutlozer. Bovendien is het vaak eenvoudiger om servicelevels te verhogen zoals vandaag besteld morgen in huis.

Zorg dat de juiste kosten op het juiste budget drukken

Door op een goede manier het bestelproces in te richten waarbij de besteller een inkoopnummer, WBS of kostenplaats altijd foutloos kan invullen, vallen de juiste kosten op de juiste plaats. Dit tezamen met één verzamelfactuur per maand zorgt voor een enorme beperking van de administratieve last.

Rapportage

Real time rapportages

Het inkoopproces van jouw marketingmateriaal maak je meetbaar door real time rapportages. Hierdoor heb je als organisatie continu de vinger aan de pols, wordt out-of-stock, maar ook te hoge voorraden voorkomen. Het bewaakt budgetten, de voortgang en het gebruik.

 

Kies voor duurzaamheid

Duurzaamheid is geen optie, maar inmiddels een must. En terecht. Kies daarom tijdens het inkoopproces  zo duurzaam mogelijk marketingmateriaal. Start daarbij met het stellen en beantwoorden van vragen: Waar is het van gemaakt? En hoe? Waar wordt het geproduceerd? Hoe wordt het getransporteerd/verstuurd? Hoe wordt het materiaal gebruikt en ook weer afgedankt? Welke mogelijkheden zijn er? Vraag ook naar certificeringen zoals ISO14001 of toekenningen zoals Ecovadis. Op basis van de antwoorden kun je de inkoop van jouw marketingmateriaal stap voor stap verduurzamen.

Hokra is ISO 14001 en Ecovadis Silver gecertificeerd

Hokra is ISO 14001 gecertificeerd en Ecovadis Silver awarded

Al het bovengenoemde is Hokra meer dan bekend. Wij weten de weg over de hele wereld als het gaat om inkoop van marketingmaterialen. We dragen bij aan de creatieve én innovatieve ontwikkeling waar nodig, brengen wet- en regelgeving in kaart, zorgen dat we daaraan voldoen én laten die controleren.


Dus mochten jouw kopzorgen – nu of in de toekomst – de pan uitrijzen, vraag dan gerust een vrijblijvend gratis adviesgesprek aan. Een korte kennismaking kost hooguit een beetje tijd, maar levert ook zeker wat op!

Meer weten? Neem contact op!

Tyno Koelewijn

Regio Centraal Nederland
Tyno Koelewijn
06 – 533 887 86
tkoelewijn@hokra.nl

Karlijn

Regio Overijssel
Karlijn Kieneker
06 – 282 742 87
kkieneker@hokra.nl

Martin

Hokra Hoofdkantoor
Martin de Winter

0183 – 58 74 02
mdwinter@hokra.nl

Pavo – Koffers

Pavo – Koffers

Voor Pavo Paardenvoer realiseerden wij in korte tijd poetskoffers in de kleur van de klant.

Van Lanschot Kempen – Webshop

Van Lanschot Kempen – Webshop

Van Lanschot zocht naar een leverancier voor sourcing, productie, opslag & levering van promotionele artikelen.

Dyson – Promotie snoerloze v10 stofzuiger

Dyson – Promotie snoerloze v10 stofzuiger

Promotie van de krachtige en draadloze stofzuiger van Dyson